Proč jsou Chia semínka prospěšná pro lidský organismus?

Pokud jste ještě neslyšeli o semínkách Chia (čia), jedná se drobounká šedo-černá semínka šalvěje hispánské, latinsky salvia hispanica. Májové a Aztékové používali semínka, aby jim pomohla dodat extra energii. Ve skutečnosti název „chia“ pochází z májského jazyka a znamená „síla“.

TIP: Kvalitní chia semínka můžete za výhodnou cenu koupit tady ->

Složení Chia semínek

Semínka Chia jsou směsí proteinů, sacharidů, tuků (cenných omega 3 mastných kyselin) a vlákniny. Dokonce někteří atleti začali semínka přidávat do svého jídelníčku, aby onu energii navíc získali. Co se týče vlákniny a antioxidantů, jsou jejich vynikajícím zdrojem. Vláknina umožňuje zvýšit pocit nasycení, plného žaludku, tedy naší spokojenosti.

Rychlejší pocit najedenosti vede ke zmenšení porcí jídel a stejně tak zabraňuje, abychom se přecpávali. Přispívá ke shození přebytečných kilogramů. Zhruba dvě a půl lžíce odpovídá 10 gramům vlákniny, což je 30-40% doporučovaného denního množství. Jak víme, hlad je největším problémem realizace redukce váhy.

Neuvěřitelná síla v jedné lžíci

Pouhá polévková lžíce Chia splňuje 18% z doporučované denní dávky vápníku, 27% fosforu, 24% hořčíku a téměř 30% manganu. Tyto minerální látky potlačují progresy řady onemocnění (hypertenzi). Jsou nezbytná pro metabolismus a syntézu DNA. Mangan a fosfor jsou dobré na kosti a zuby.

Plnohodnotné jídlo nebo doplněk stravy?

Chia semínka mohou představovat skvělý doplněk v naší stravě, zvláště pokud hledáme nějakou jinou cestu, jak přidat živiny (minerály) do našeho jídelníčku. Rozhodně by neměla být náhradou jídla. Nemají příliš velkou energetickou hodnotu a nepokryla by všechny potřebné živiny v dostatečném poměru, které by měl hradit například oběd. Jednostranná strava je nevyhovující.

Účinek Chia semínek je nejlepší v kombinaci se zdravou stravou, která nás doplňuje o ostatní minerální látky a vitaminy. Při přílišné konzumaci by našemu žaludku nemusela udělat úplně dobře, ale každý si tolerované množství najde nejlépe sám.

Co na Chia semínka říkají celiaci?

Chia semínka jsou dobrým přídavkem i pro celiaky, neobsahují žádný lepek (pšenici, žito, oves…). Dokáží navázat velké množství vody a zvětšit svůj objem až 12krát. Toho se právě využívá při zintenzivnění pocitu nasycení! Jejich pravidelných užíváním se přiblížíme směrem k racionální stravě a zdravějšímu životnímu stylu.

TIP: Kvalitní chia semínka můžete za výhodnou cenu koupit tady ->

Použití zdroje

  • BOONE, Lauri. Chia: aid weight loss, improve digestion : 75 recipes. Quayside, 2014.
  • SCHILLER, Carol Schiller. The aromatherapy encyclopedia: a concise guide to over 385 plant oils. Laguna Beach: Basic Health, 2008.
  • GULATI, Martha a Sherry TORKOS. Saving women’s hearts: how you can prevent and reverse heart disease with natural and conventional strategies. Mississauga, Ont., c2011, x, 262 p.
  • PREEDY, Victor R, Ronald R WATSON a Vinood B PATEL. Nuts. 1st ed. Burlington, MA: Academic Press, 2011, xxxv, 1189 p.
  • http://www.bezhladoveni.cz/snadne-hubnuti-s-chia-seminky/

Post A Reply